عكاسي جنگ

چيد آذين

عكاسي جنگ

۳ بازديد

عكاسي جنگ

792c4aa270a0b63696f2965f6cecd6f3

عكاسي هنري فراگيراست كه خود را همچون پيچكي به همه زندگي بشر امروز پيچيده است ؛ اما اين بار انسان ها هستند كه به اين هنر نيازدارند و بدون آن شايد زندگي امروز دچار آسيب بزرگي خواهد شد . از اين جهت عكاسي چون درختي پرشاخه بر سر همه سايه افكنده است . عكاسي جنگ نيز يكي از پررونق ترين گونه هاي عكاسي است ؛ چون دنياي امروز ما پر از خشونت و درگيري است اما همه عكس هاي جنگي جاويد نمي مانند و حتي بسياري از عكاسان جنگ نيز سالم به خانه هايشان برنمي گردند .

رابرت كاپا يكي از معروفترين عكاسان جنگي بود كه از بسياري جنگ هاي آغاز قرن بيستم عكاسي كرد شهرت او بيشتر به خاطر عكاسي ازجنگ هاي داخلي اسپانيا ، جنگ دوم جهاني و .... است.

او بسياري از لحظات جنگ را جاودانه كرده و خشونت وزشتي اين درگيري ها را به ما نشان داده است عكسهاي زير از مشهورترين عكس هاي اوست .

630026_OhIBa93q

ffe90026d3

رابرت كاپا در سال 1945 در سن 45 سالگي در يكي از همين جنگ ها كشته شد .

عكاسان جنگ ايران وعراق

در ايران نيز با تجاوز وحشيانه نيروهاي عراقي به خاكمان همراه هزاران رزمنده اي كه اسلحه به دست گرفتند و براي دفاع رفتند تعدادي نيز وظيفه عكاسي و ثبت اين لحظات را برعهده گرفتند وحاصل كار آنان عكسهاي تكان دهنده اي شد كه امروز از آن جنگ باقي مانده است . مردم ايران وجهان با اين عكس ها از واقعيتي كه در جبهه ها مي گذشت خبر دار مي شدند ، يك عكس بيشتر از صدها نوشته و تحليل ، واقعيت را نشان مي داد .

از بين هزاران عكسي كه از رورهاي دفاع مقدس گرفته شدند ، عكس زير بسيار مورد توجه قرار گرفت كه اتفاقا موضوع آن نوجواني رزمنده است .

444

عكاس اين عكس آلفرد يعقوب زاده در يك خانواده نسبتا فرهنگي و از پدري ارمني و مادري آشوري متولد شدو با وقايع انقلاب ايران در سال 57 تحصيل در رشته طراحي داخلي را رها كرد و وارد دنياي عكاسي شد. او 3 سال در گروه جنگ هاي نامنظم شهيد دكتر چمران حضور داشت و براي رسانه هاي داخلي و خارجي عكاسي كرد. اين عكس نيز در روزهاي آغازين جنگ درسال 1359 ثبت شده است . وي 13سال در ميان مبارزان فلسطيني عليه اسرائيل عكاسي كرده است. يعقوب زاده از بحران هاي داخلي سومالي، افغانستان، ازبكستان، تاجيكستان، كوبا، هند، تركيه، روسيه، عراق، چين، چچن، سري لانكا، آمريكا و … لحظات تاريخي را ثبت كرده است.

عكسهاي زير نمونه اي از عكسهاي جنگ ايران وعراق است كه به وسيله عكاسان مختلف گرفته شده و به موضوع نوجوانان رزمنده پرداخته است.

نويسنده :جمال

 

15

19

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.