ستاره دنباله دار

۳ بازديد

به ستاره دنباله دار چه مي گويند

اcomet.nojavanha (1)

ستاره دنباله دار كه در ميان اشياء موجود در آسمان شب، درخشان ترين و كمياب ترين مي باشد، حجمي يخي است كه از گاز يا گرد و غبار پوشيده شده است. تحقيقات اخير از ظاهر آن ها باعث شده تا دانشمندان از واژه توپ هاي كثيف برفي برايشان استفاده كنند. تاكنون 4000 ستاره دنباله دار توسط ستاره شناسان و محققان علم نجوم كشف شده است كه البته شواهد نشان مي دهد اين رقم ممكن است به صدها ميليون ستاره هم برسد. مشخصات و ويژگي هاي ستاره دنباله دار : اين جرم آسماني حاوي يخ، دي اكسيدكربن، آمونياك و متان مي باشد. اندازه و اشكال آن ها متفاوت است اما همه آن ها شكلي نامنظم دارند و به همين علت تنها 4 درصد از نوري را كه به آن ها تابيده مي شود، منعكس مي كنند. در سال 2011 دانشمندان كشف كردند آب تشكيل دهنده اين ستاره ها تركيب شيميايي بسيار شبيه به آب اقيانوس هاي زمين دارد. برخي از محققان مي گويند ممكن است ميلياردها سال پيش آب و برخي مواد آلي توسط ستاره هاي دنباله دار به زمين آورده شده باشند و زمين را تبديل به محلي براي زندگي كرده باشند. چيزي كه ما به شكل دم ستاره مي بينيم به وسيله نور و باد خورشيدي به وجود مي آيد. در اصل زماني كه ستاره از محل تولد و زندگي خود به سمت داخلي منظومه شمسي حركت مي كند، دنباله دار مي شود. پهناي دم بسياري از ستاره هاي دنباله دار به 16 كيلومتر هم مي رسد. البته برخي از آن ها نزديك به 6/1 ميليون كيلومتر گستردگي دارند. بعضي از اين ستاره ها هم دمي به طول 160 كيلومتر دارند. اجزاء ستاره دنباله دار:comet.nojavanha (2)

به ستاره دنباله دار گفته ميشود

هر ستاره دنباله دار هسته اي دارد كه در بيش تر مواقع كوچك و از جنس سنگ مي باشد. در اطراف هر كدام از آن ها اتمسفر جداگانه اي وجود دارد كه توده اي ابر مانند را درست مي كند كه كما ناميده مي شود. دنباله اين ستاره ها از گاز و گرد و غبار تشكيل شده است. مي دانستيد ستاره دنباله دار 2 دنباله دارد؟ و چرا؟ درست متوجه شديد، برخلاف تصور عام كه فكر مي كنند ستاره دنباله دار يك دنباله دارد، دارا ي 2 دنباله رنگي است. البته رنگ اين دنباله ها با چشم غيرمسلح قابل تشخيص نمي باشد. تفاوت رنگ آن ها به خاطر ذرات تشكيل دهنده شان مي باشد. همان طور كه در عكس بالا مي بينيد دنباله آبي رنگ از گازهاي يونيزه شده تشكيل شده است و قسمت اعظم دنباله روشن تر را گرد و غبار تشكيل مي دهد. آيا دنباله ستاره هميشه در پشت سرش است؟comet.nojavanha (3)

ستاره دنباله دار چيست

خير، علي رغم تصور عام كه فكر مي كنند ستاره دنباله دار هميشه ستاره اي است با دم درخشان در پشت سر، گاهي اوقات اين دم در جلوي ستاره تشكيل مي شود. همان طور كه در بالا گفته شد دم ستاره در واقع غبار حاصل از ذوب شدن يخ ستاره بر اثر گرما و اشعه خورشيد به صورت نور و بادهاي خورشيدي است كه دنباله درخشاني را براي ستاره تشكيل مي دهد. حال اگر حركت ستاره به سمت خورشيد باشد، دنباله آن در پشت سرش تشكيل مي شود ولي اگر از خورشيد دور بشود، اين دنباله در مقابل آن درست خواهد شد.

comet.nojavanha (4)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.